reklama

Francúzska odyssea Ako sa najlepšie donútiť naučiť po francúzsky

Do you speak technology? Túto vetu sa vás asi neopýtajú nikde na pracovnom pohovore, ale v zásade platí. Keď človek ovláda trendovú technólogiu, s vysokou pridanou hodnotou, niečo náročné, čo len tak nevie hocikto.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Tak si v podstate môže vybrať pôsobisko kdekoľvek vo svete. Zdalo by sa, že to platí univerzálne. Ale ako som mal možnosť zistiť neplatí to vo Francúzsku.

Našli ma cez linkedin. Ak tam ešte nemáte profil, isto porozmýšlajte. Možno vám niekto zavolá, alebo napíše. Dôležité sú schopnosti. Tak ako sa to stalo mne. Zavolal mi Hamza, headhunter pre technologický sektor. Miesto pôsobenia: Luxemburg. Vysoká životná úroveň, drahé byty, vysoké nájmy, pomaly najviac áut na obyvateľa. (Nie vyrobených) A vysoké platy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tak ma presvedčil, aby som to skúsil. Kedže bol Francúz, tak sa prirodzene snažil ma došikovat do Francúzska, lebo tam sa oplatí bývať blízko pri hranici a dochádzať do roboty. 
Z predošlých projektov, zastrešených veľkou firmou som mal skúsenosťˇ, že nezáleží, kde som, prežijem aj s angličtinou.
Nemecko, Švajčiarsko, Rakúsko tam sa to celkom dá. S ľudmi sa dá slušne na ulici dohovoriť aj po anglicky, v práci to isté. Francúzsko je v tomto dosť odlišné. Veľa Francúzov ovláda aspoň jeden cudzí jazyk, francúžstinu :)

Po mesiaci provizórneho bývania u moslimských priateľov (nie teroristov ani radikálov, žiaľ treba uviesť) v dedine v pohraničí Villerupt, mi Samir vcelku rýchlo oznámil, že sa musím od nového roka odsťahovať, lebo príde k nemu bývať priateľka. 
Tak som prežil dva týždne v Metzi, čo bolo celkom fajn, len to bolo dosť ďaleko. Hodinu cesty vlakom. Hned druhý den bol štrajk železníc. A potom mi ešte dali pokutu, lebo som nemal lístok. Však to poznáte. Mysĺte, že je v taške a on sa chúďa váľa na posteli v tej kope papierov, ktorú by s vám denne vláčiť nechcelo, tak ju vyberiete... No a veta od sprievodcu: Mali ste mi dopredu oznámiť, že nemáte lístok vyznieva vcelku vtipne. No nemohol som, lebo som bol v tom, že ho mám. Moja chyba. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V práci je to zaujímavé. Som v tíme, kde jediný nehovorím po francúzsky, preto s kolegami a na mítingoch prebieha celá komunikácia v angličtine. Obedy sa dajú prežiť. Z času na čas sa dá pochopiť aspoň téma konverzácie. Ale postupne sa na mňa lepia aj niektoré bežné slovíčka a frázy. 

Byt mi pomohla nájsť a prenajať kolegyňa. S mojími jazykovými zručnosťami by som nemal šancu. Vcelku sa mi uľavilo, keď som podpísal nájomnú zmluvu. Koniec chvalabohu...No vlastne začiatok...voda, elektrika, plyn, telka, telefón, internet. Zhýčkaný veľkomestským životom som okúsil život na francúzskej strane luxemburgského pohraničia. U nás doma na Slovensku je to fajn. Človek si nájde zariadený byt. Podpíše zmluvu a hotovo. Tam všetko rieši nájomca. Keď chcete odoberaťˇ energie, potrebujete účet v banke vo FR. Niekde aj francúzske telefónne číslo. Je tam strašná byrokracia. Cítim sa ako na erasme. Neviem poriadne otvoriť ústa a kolegovia za mňa všetko riešia, no inak by som bol nútený odíst. Ale ono to príde. Bude to musieť prisť :) 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takže suma sumárum. Išiel som žiť do Francúzska. Neviem jazyk a budem sa ho musieť naučiť. Žiadne výhovorky. Ale čo je dobré, ide to samo.

A jeden dôležitý bod. Keď človek príde žiť do inej krajiny, je dôležité aby prejavil rešpekt 
domácim. Aby spoznal kultúru, a keďˇ nevie ich reč aby prejavil ochotu sa naučiťˇ a prozumieť domácej reči. Ja sa snažím tak robiť, dostáva sa mi veľkej pomoci od mojich kolegov. 
Choďte vonku, nebojte sa. Nasýťte sa európskej a svetovej atmosféry, kým sa ešte dá.
Voľný pohyb a cestovanie tu nemusí byť na stálo. 

Stanislav Barej

Stanislav Barej

Bloger 
  • Počet článkov:  20
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Treba sa zaujímať o dianie okolo seba. O to, čo sa deje v spoločnosti, v politike, na uliciach. Netreba byť ľahostajní. Aby sa niečo zmenilo na tomto svete, v tomto štáte, tak musíme chcieť veci zmeniť. Aj na tomto blogu je priestor, ako vyjadriť slobodne nesúhlas s tým, čo sa deje vonku. --Postav školu na hlavu! Cieľom našej iniciatívy je uviesť od septembra 2019 do života open-source aplikáciu pre učiteľov, študentov a firmy, ktorá dúfame prispeje ku kvalite vzdelávania. Prihlasovanie bude bezplatné. Idea je pomocou súťaží a zadaní od firiem, ktoré dostanú učitelia a študenti na riešenie, získať pre nich priamu finančnú odmenu. Veríme, že to bude prospešné pre každú záčastnenú stranu. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu